Met de nederlaag van afgelopen weekend nog vers in het geheugen, trok het gehavende BVV 5 naar Zuidland. Hoe had dit kunnen gebeuren? Hierover lopen de meningen uiteen. Waar de een zegt dat de ploeg zich liet intimideren door Nieuwenhoorn, wat meer weghad van een stel op hol geslagen gorilla’s, houdt de ander het op de steeds maar weer afgelaste trainingen. Wat ons betreft ligt de waarheid in het midden: precies waar wij ons bevinden. En daarom schrijven wij enkel de verslagen en mengen wij ons niet met wat er op het veld gebeurt. Op naar die bewuste zaterdag 8 november!
Slechts dertien man had zin in deze wedstrijd en dan was daar nog Tom, de twaalfde man van dit seizoen. Heb je ‘m nodig, dan kan je altijd op ‘m bouwen en zo niet, dan ook! Niemand had meer gerekend op de spits die meer seizoenen meedraait dan de rest van zijn concurrenten bij elkaar. De opstellingmakers niet, zijn bloedeigen ploeggenoten niet en al helemaal meneer Van Duivenbode niet. Elke minuut was mooi meegenomen voor de man die het in zijn maatpakken onwaarschijnlijk lekker doet op hielenlikkermedium LinkedIn. Hij kwam dan ook pas de tweede helft in actie.
This Mole is on fire
Zuidland trapte af. Algauw stuitte Barendrecht op een voor hen nieuw fenomeen: een ploeg die óók de 442-formatie hanteerde. Aanpassen en er vervolgens alsnog overheen walsen dus, dat is de koers die de ploeg van Toni den Boer dit seizoen vaart.
De verdediging van Barendrecht moest dit met wat grijze haren bekopen, maar de nul werd vroeg in de wedstrijd behouden. Vervolgens kon er gebouwd worden aan een voorsprong. Want die kwam er! Met de verdediging van Zuidland die haar handen vol had aan doldwaze stier Maurice, kon de rest van Barendrecht rustig haar gang gaan. Dit alles leidde tot een corner, die perfect werd voorgegeven op het hoofd van het Beest van Buitenoord. Hij knikte de bal uit de lucht richting doel, waarna de keeper hem eerst wist te vangen, maar vervolgens weer losliet. De Mol deed wat een ware mol doet: hij raapte de bal met zijn voet van de grond en schoot hem over de achterlijn. 0-1 Barendrecht!

Een vochtig, natuurlijk grasveld is precies wat de Mol nodig heeft om te presteren. Dit bijna magische met ochtenddauw besprenkelde veld leende zich hier perfect voor. Het was dan ook niet het beest van Buitenoord die hier floreerde, maar juist die goeie ouwe Mol met zijn mollenstreken.
Barendrecht voerde de druk verder op en kreeg een grote kans uit de counter. Het was Toni ‘de Jongeling’ den Boer die hierbij de bal aan zijn voeten kreeg, meters maakte en op rechts het beest van Buitenoord de diepte in stuurde. De helft van het befaamde spitsenduo ‘The Twin Towers’ raakte vervolgens in worsteling met zijn tegenstander, waarna beiden op de grond belandden en de Mol de lachende derde was. Ook nu nam hij de bal dankbaar over, schoot deze doelbewust richting de tweede paal, die het laatste zetje gaf. 0-2 Barendrecht!
En nu weer die nieuwe
De gelegenheidskeeper greep bij dit doelpunt tevergeefs naast de bal en kwam bij zijn mislukte safe ongelukkig terecht. De Zuidlanders waren hierdoor genoodzaakt hun vaste keeper in te wisselen voor een veldspeler die zich op de bank bevond. Tegen dit oppermachtige Barendrecht kun je je überhaupt al weinig permitteren, laat staan een aderlating van dit soort proporties.
Dus ging Barendrecht lekker door waar het mee bezig was: scoren. Dat wat door moest gaan voor de keeper van Zuidland nam na een afgewende doelpoging een doeltrap zoals hij het zijn voorganger zag doen, maar ver kwam de bal niet. Ditmaal was het beest van Buitenoord de gelukkige die de bal in zijn voeten gespeeld kreeg. De überspits verschalkte de enige man die nog tussen hem en de keeper in stond, besloot niet de nimmer trefzekere Tommy aan te spelen en ging voor eigen succes. En met resultaat: 0-3 Barendrecht!
De tweede helft was ietwat tammetjes. Barendrecht oogde verzadigd en bij Zuidland was de angel er wel uit, voor zover die er ooit in had gezeten.
Aan de kant van Barendrecht was daar gelukkig kersverse aanwinst Maurice, die nog altijd over de bewijsdrang beschikt waarmee menig speler ooit aan de poorten van het almachtige sportpark stond. “Eenzaam, is de top van het topscorersklassement”, zei hij onlangs in een interview met de lokale media in horeca-etablissement. “Het is een zware last, maar ik draag ‘m graag voor deze ploeg. Het vertrouwen dat zij mij gaven betaal ik terug in doelpunten.”
Pas de plaats
Het beest van Buitenoord doemde met bal en al in het zestienmetergebied op en werkte daarmee als een rode lap op een stier. Een doldwaze Zuidlander, duidelijk getergd door de politieke toestand in het land en onzekerheid van het voortbestaan van zijn dorp, stortte zich met alles wat hij in hem had op de 33-jarige boekhouder. Sluimers ging onderuit en Barendrecht kreeg een penalty toegekend. Sluimers nemen. Althans, dat is hoe de boomlange spits het zag, maar de Buitenoorder moest een pas op de plaats doen.
Met het vertrouwen en de instructies van wederzijdse boezemvriend Wesley op zak, liep de Kapitein recht op het doel af. Naast zijn ‘clean sheet’ van dit seizoen als keeper, is aanvoerder Patrick ook recordhouder van het elftal bij het nemen van de penalty’s. Dan kan je zijn opgegroeid in Molenvliet en wonen in Buitenoord, maar dan moet je echt even een pas op de plaats doen.
Alleskunner Patrick legde de bal op de stip en deed vier afgemeten stappen naar achteren. Dan weet je het eigenlijk al. De Smitshoeker schoot de bal in de linker hoek, liet de keeper geen kans en hielp daarmee zijn ploeg uit de gevarenzone. 0-4 Barendrecht!
En zo lieve lezers, zo spoelde Barendrecht die bittere nasmaak die het had overgehouden aan de wedstrijd van de week ervoor weg met een ruimschootse overwinning op het doorgaans dappere Zuidland. Maurice zou zich nog lang achter zijn oor krabben waarom hij de penalty niet mocht nemen, Zuidland zou de anti-azc-campagne even laten voor wat het is om zich te richten op het voetbal, en keeper van het eerste uur Wesley van Karsbergen van de ooit toch wel razendpopulaire voetbal- en reisblog www.vliegendekeeper.com had eindelijk zijn eerste clean sheet van het seizoen te pakken. Een belangrijk gegeven voor de trotse DSV-arbeidskracht, die daarmee voor eens en altijd het door hemzelf in leven geroepen ‘niet de 0-klassement’ in de prullenbak kan gooien.
Bedankt en weer tot héél snel!
Geef een reactie