Een roemloze afgang. Zo voelde afgelopen seizoen, dat uiteindelijk door Toni ‘de Jongeling’ den Boer werd omgedoopt tot een ‘tussenjaar’ voor de ploeg. ‘Verlost van de Vrijmannen’, versterkt met ‘Nieuwe Niels’ en later mogelijk ook ‘DDK’ (Daan de Kraaij), moet dit seizoen alle ellende in ieders privéleven doen vergeten. Binnenmaas-thuis zou hiervoor de aftrap moeten zijn. Meneer en mevrouw Van Duivenbode waren er in elk geval weer bij. En een oud maar héél vertrouwd gezicht dook langs de lijn op. We nemen u als vanouds mee in al het moois dat deze zaterdag 31 augustus bracht!
Per fiets, auto, de trein of zelfs de Tesla. De mannen van Zes rukten vandaag op alle mogelijke manieren uit voor de eerste wedstrijd van het seizoen. De opstelling stond in Spond, één van de nieuwe ‘features’ waarmee de app zichzelf deze zomer heeft verrijkt, wat voor transparantie, rust in de ploeg en een hoop tevredenheid zorgde. Uit een vluchtige enquête bleek na afloop van de wedstrijd dat het meerendeel voor een structurele invoering hiervan is.
Nieuwe Niels laat zich zien
Onder toeziend oog van de almachtige Mark ‘Waar de Brand’ Fierinck, trapte Barendrecht af en zou zich in het begin nog even op de vlakte houden. “Als we beter zijn, gaan we druk zetten”, was de boodschap die aanvoerder Patrick de Reus, die tegenwoordig door het leven gaat als de dubbelganger van presentator Valerio Zeno.

De wedstrijd was nog geen tien minuten bezig of Barendrecht beloonde haar eigen soepele spel met de openingstreffer. Nieuwe Niels werd namelijk aangespeeld, in de hoop dat hier wat moois uit zou komen. De dienstdoende linksbuiten zag vervolgens de veelal minder presterende Jore ‘de Scherpschutter’ Mulder de diepte in duiken en overhandigde hem de bal met een pass achter de verdedigingslinie van Binnenmaas. De Scherpschutter kwam een-op-een met de keeper en deed wat hij moest doen: met een schijnbeweging de keeper misleiden en scoren. 1-0 Barendrecht!
Rust
Voorzien van een verkoelend bekertje limonade, ingeschonken door Mark ‘Waar is de Brand’ Fierinck, evalueerde het team de eerste helft. Het ging goed, maar het kon beter. De tweede helft zou de thuisploeg de wind mee hebben, wat weleens in hun voordeel zou kunnen werken, merkte de dubbelganger van Valerio op. En met die conclusie begaven de heren zich weer richting het veld.
Mulders on fire
Alsof één Mulder nog niet genoeg was, was daar na een minuut of 15 spelen in de tweede helft, de andere Mulder. De man met wie Jore ooit een eicel deelde: broer Rick. Met het gemak waarmee ze vrouwelijk Rotterdam hun bed in sleuren na een avondje Stadhuisplein, vielen vandaag ook de doelpunten.
Barendrecht had het doel van Binnenmaas inmiddels lang en breed gevonden. Men was er alleen nog niet uit wie de bal binnen zou schieten. Met een lange bal werd Max ‘Vriend van het Elftal’ Pelkman in positie gebracht. Hierop kwam Rick ‘CV90’ Mulder op gewelddadige wijze aansprinten, kreeg de bal in de voeten gespeeld en schoot de bal zakelijk binnen. 2-0 Barendrecht en geen wolkje aan de lucht.

‘Ik schaam me voor m’n team’
Halverwege de tweede helft was Barendrecht weer omgetoverd tot de geoliede machine die het ooit was. Een Barendrecht om van te genieten, een Barendrecht om trots op te zijn. Scheidsrechter El Imani kende Barendrecht een corner toe en de thuisspelende ploeg was gebrand om hier het maximale haalbare uit te halen. De bal kwam voor en werd weggewerkt. De bal kwam voor de voeten van de man voor wie Binnenmaas het meeste vreesde: Quincy ‘Klaar? Over!’ van Duivenbode. Onder aanmoediging van diens ouders schoot hij de bal vanaf de zestienmeterlijn met finesse de rechter hoek in. 3-0 Barendrecht!
De wedstrijd was ernaar dat er voor Barendrecht nog wel een laatste doelpuntje in zat. Niet gek ook dat er in de 70ste minuut tegen de scheidsrechter werd gezegd: ‘Ik schaam me voor m’n team.” Met zó’n basisopstelling en het debuut van Nieuwe Niels, was de stand van dat moment nu eenmaal niet genoeg voor Barendrecht om zichzelf recht in de ogen te kunnen aankijken.
In de slotminuten was daar gelukkig nog Max ‘Vriend van het Elftal’, die weer zijn kwaliteit bewees. Barendrecht had weer eens een corner afgedwongen en de broer van de bij het elftal minder populaire Leon Pelkman, wist waar hij staan moest. De corner sloeg af en voel voor de wreef van Pelkman. Met een volley volgens het boekje lanceerde hij de bal de rechter hoek in. 4-0 Barendrecht, einde wedstrijd!
Een enkeling feliciteerde na afloop de mannen van Binnenmaas. “Sorry, gewoonte”, aldus de speler in kwestie toen hij werd gewezen op de uitkomst van de wedstrijd. Het gevoel van een klinkende overwinning had men al in geen eeuwigheid meer gevoeld. Was het Nieuwe Niels, de Tesla van Max of het vernieuwde Spond dat deze nieuwe koers inzette? Hopelijk komen we er in de loop van het seizoen achter. Tot zaterdag bij alweer de tweede bekerwedstrijd: Slikkerveer-uit om 16:15 op het hoofdveld.
Geef een reactie