De eerste wedstrijd in de knock-outfase van het KNVB-bekertoernooi kwam er na lang onderhandelen op woensdag 23 oktober. De tegenstander voor deze ronde was RVVH 5, nadat in de laatste wedstrijd van de poulefase korte metten is gemaakt met RVVH 4. Barendrecht was dan ook gebrand om dit dunnetjes over te doen en daarmee weer een stap dichter bij die befaamde ‘Dubbel’ te komen. De wedstrijd werd alles wat ervan verwacht werd en meer. Als u denkt dat storm Benjamin flink heeft huisgehouden, dan kent u grote broer ‘storm Maurice’ nog niet!
De hamvraag was wel: gaat Waar is de Brand laten zien dat hij het wel dégelijk kan in ‘de grote wedstrijden’. De historie – en beelden – liegen er niet om. Zo miste hij een penalty in de kampioenswedstrijd en kwam verder ook niet tot scoren, en leidde veelvuldig blunderen in de eerste knock-outfase van het bekertoernooi drie jaar terug tot uitschakeling. Gaat de meest begeerde hulpverlener van Barendrecht deze vloek doorbreken of hem schaamteloos voortzetten? Bij ons op de redactie durven we er alleen maar van te dromen!
Barendrecht 5 kwam met statistisch gezien haar sterkste formatie. Patrick met zijn eeuwige nul op het doel, het oude vertrouwde centrale duo Kevin en Dimi ervoor, ‘Rajko bro’ op de rechtsbackpositie, de twee koplopers van het topscorersklassement Danny en Mark klaar om te rammen, en La Roja draaiende op een motor doordrenkt met isotone drankjes, rodebietensap en het nodige magnesium tegen de kramp. Je zou ‘m bijna vergeten door zijn bescheiden omvang, maar ook Maurice ‘het Beest van Buitenoord’ Sluimers stond op het wedstrijdformulier en dat is met zo’n doordeweekse wedstrijd tegen de armzalige buurgemeente Ridderkerk wel zo wenselijk.
Net als voor onze dienstdoende reporter kwam de reguliere aanvangstijd van 19:30 ook voor scheidsrechter Dylan te vroeg. Gelukkig was daar de meer dan nobele La Frob, die het startsein gaf.
Een wisseling van de wacht
‘Maar soms gaat het slecht’, zoals de Zingende Busschauffeurs destijds zo mooi in koor zongen. Na vijf minuten spelen valt Mark ‘Waar is de Brand’ Fierinck letterlijk van zijn voetstuk. De alleskunner en ideale man die over alle eigenschappen beschikt waar een vrouw naar zoekt, landde hierbij op zijn enkel en was daarmee uitgeschakeld. De brancard hoefde er niet aan te pas te komen, wel zijn favoriete buurman: Luc Vermaat!
Barendrecht wilde haar ‘geheime wapen’ nog even sparen, maar het uitvallen van de clubtopscorer aller tijden liet gelegenheidsregelaar Patrick geen keus meer. Maurice ‘het Beest van Buitenoord’ werd ingebracht.
De vijf minuten die Waar is de Brand nodig had om geblesseerd te geraken, had het Beest van Buitenoord nodig om tot scoren te komen. “De tegenstander hanteerde de Heitinga tactiek en er kwamen een paar goede ballen over de verdediging heen, dan is het alleen een kwestie van niet teveel nadenken”, blikt de honderd-en-vijf kilo wegende spits terug. “Vervolgens hoefde ik alleen maar achter de bal aan te lopen, nog even een verdwaalde verdediger uit te kappen en de bal zo om het keepertje heen, in het net te krullen. Appeltje eitje.” 1-0 Barendrecht!

Hulp uit (on)verwachte hoek
Barendrecht houdt van eenrichtingsverkeer en bleef met behulp van het ijzersterke middenveld bestaande uit Tommy, Danny en Quincy dan ook constante druk uitoefenen. Het harde werken werd beloond. Bij een aanval van Barendrecht werd een speler die liever niet bij naam genoemd wenst te worden op een genadeloze wijze neergehaald. Twee benen, gestrekt. De normaliter zo coulante scheidsrechter Dylan ‘Blow my Whistle’ kon niet anders dan naar de penaltystip wijzen.
Na lang wikken en wegen viel de keuze, bij gebrek aan beter, op derde penaltynemer Kevin ‘de Tovenaar van Barendrecht’ Valk. Wij gaan hier verder geen woorden meer aan vuilmaken: de beelden spreken voor zich. 2-0 Barendrecht!
RVVH deed voetballend weinig onder van Barendrecht. Met technisch verzorgd tikwerk en zo nu en dan een voorzet, werd de verdediging van Barendrecht op scherp gezet. Gelukkig had de achterhoede van dienst voor hetere vuren gestaan en werd RVVH veelvuldig op afstand gehouden met de nodige fysieke ingrepen. ‘Scheids, hij schopt me nu al een paar keer hè’ en ‘een vuistslag, een vuistslag!’ is slechts een kleine greep uit de verwijten die Barendrecht naar het hoofd geslingerd kreeg. Scheidsrechter Dylan bleef nuchter en wist werkelijkheid van fictie te onderscheiden.
Kort na de penalty werden ook aan de andere kant de grenzen van scheidsrechter Dylan op de proef gesteld. Een tackel met kwaadaardige intenties van niemand minder dan Niels ‘Stoney’ Poppeliers leverde hem en zijn ploeg een gele kaart op. Dit gedrag was ongehoord en verdient geen podium.

De gifbeker moet leeg
Gezien het spelbeeld zou een 2-0-ruststand onrechtvaardig zijn voor deze ploeg. Het beest van Buitenoord is dan iemand waar je op kan rekenen, zo wordt nu wel duidelijk. Met enige medewerking van een verdediger van RVVH die het zijn eigen keeper verrekte lastig maakte met een te korte terugspeelbal, was daar de nieuwe superspits van BVV 5 om deze te onderscheppen en de bal binnen te schuiven. 3-0 Barendrecht!
“Die gasten kunnen echt wel ballen, maar wij zijn gewoon rete-efficiënt”, was de conclusie in de rust. Gewoon doen wat het al deed en dan zitten we vanzelf in die finale. En uiteraard met een beetje hulp van scheidsrechter Dylan, want die verdomde factor pech had de ploeg van Ruben Mastenbroek al vele malen parten gespeeld, dus een beetje ‘geluk’ was ook wel op zijn plaats.
Het Beest van Buitenoord ging dan ook de tweede helft rustig verder met waar hij gebleven was. Met een bal die de diepte in werd gegeven werd een volgende treffer ingeluid. Het middenveld van Barendrecht wist inmiddels hoe Maurice ze hebben wilde – op een presenteerblaadje – wat het proces vereenvoudigde. Een fraaie solo van de Buitenoorder volgde, met een schot van dodelijke efficiëntie om het af te maken. 4-0 Barendrecht en een ontmoedigd RVVH.
Op dit punt in de wedstrijd begon men zich op en rondom het veld af te vragen waar de grootste en belangrijkste supporter van het elftal was. De heer Van Duivenbode. Navraag leerde dat de beste man op vakantie was, totaal niet berekend op het bekersucces van dit seizoen. Aangezien hij niet in de groepsapp van de ploeg zit – misschien maar goed ook – is het te hopen dat die magische koptelefoon ook de andere kant op werkt, waarbij hij alles meekrijgt van wat deze avond op veld 8 van sportpark gebeurde. Het zou hem zo gegund zijn.
Molenvliet in optima forma
Terug naar de wedstrijd, want inmiddels was er een nieuw, magisch duo ontstaan: The Twin Towers. Tom van der Veen en Maurice Sluimers, samen goed voor meer dan 200 kilo aan testosteron, talgklieren en zaadcellen. Joost mag weten wat er begin jaren ‘90 door de leidingen van de huishoudens in Molenvliet stroomde.
Doelman Patrick kon het met zijn eeuwige nul niet laten om toch zijn stempel op de wedstrijd te drukken. Met een krachtige uithaal lanceerde hij de bal naar voren, in de richting van de Twin Towers. ‘Tower Two’ Tom raakte de bal nog lichtjes zonder ook maar enige hulp van de wind en bracht daarmee de bal precies in een baan richting ‘Tower One’: Maurice. Laatstgenoemde schoot de bal op uiterst zakelijke wijze binnen en tekende daarmee voor een verdere uitbouw van de toch al behoorlijke vernedering. 5-0 Barendrecht en we gaan nog niet naar huis!
Hoewel het doelsaldo in deze fase van het KNVB bekertoernooi totaal irrelevant is, kan je natuurlijk nooit genoeg scoren tegen RVVH. De bal was weer bij het reusachtige duo terechtgekomen, waarbij Tom-Jaap, alias ‘de Kapstok’ de bal breed legde op zijn technisch betere helft. Het Beest van Buitenoord zette de Ridderkerkers weg met een naar eigen zeggen ‘stijlvolle schaar’ en nam nog één keer de keeper onder vuur. Met de volledige intentie daartoe veranderde de bal van richting, waarna de doelman van RVVH aan de grond genageld stond. 6-0 Barendrecht: de vernedering was compleet!

Met een klinkende overwinning bekert Barendrecht gemoedelijk verder. Waar dit Barendrecht 5 drie jaar terug roemloos ten onder ging, was daar nu dan eindelijk de grote revanche. Voormalig superspits Mark ‘Waar is de Brand’ moet nog even wachten op zijn persoonlijke vete met ‘de grote wedstrijden’, want naar verluidt is de volgende wedstrijd in de knock-outfase pas in december. Hoe dan ook zien wij u dan zoals altijd bijzonder graag weer langs de lijn en heten wij u graag welkom bij het hieropvolgende wedstrijdverslag.
Tot de volgende!
Geef een reactie