De man die dit seizoen schitterde in afwezigheid is niemand minder dan Luc Vermaat. De bij voorkeur rechtsback is dit seizoen getroffen door diverse medische tegenslagen, wat hem langere periodes aan de zijlijn hield. Hij werd door een enkeling gemist, maar zeker niet om zijn techniek. “Ik krijg nog geld van die gozer”, riep bijvoorbeeld Tommy Sintnicolaas in de kleedkamer, bij het nieuws dat de Rauwdouwer, zoals Vermaat ook te boek staat, in het ziekenhuis lag. Gelukkig is hij terug en uiteraard doet hij bij ons exclusief zijn verhaal!

Maar voordat we hem het woord geven doen we nog even een sprongetje terug in de tijd. Het eerste lichamelijke leed – dus nog niet van medische aard – was namelijk al direct tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen. In de poulefase van het bekertoernooi zakte de docent in spé op het terrein van NOC Kralingen door zijn hoeven: een enkelblessure. Het hield de verdediger een drietal wedstrijden op de bank waarna hij de draad weer langzaamaan oppakte. Niemand wist nog dat de Rauwdouwer zich hiermee kon opmaken voor veel grotere voetballoze periodes dit seizoen.

Gevoelige darmpjes

Vervolgens was daar eind november de fameuze darmaandoening waar menig teamgenoot Vermaat aan onderdoor heeft kunnen zien gaan. Er zijn in het diepste geheim zelfs wedjes gelegd op hoe lang hij het nog zou volhouden. “Ik geef ‘m een maand!”, zou buurman Mark hebben gezegd. “Man, twee weken. Op z’n hoogst! Heb je die kop gezien??”, schreeuwde Tom-Jaap van der Veen naar verluidt schaterlachend uit. Hoe dan ook, het zorgde ervoor dat de Rennende Rukker tien kilo aan lichaamsgewicht kwijtraakte en pas in februari weer zijn voetbalschoenen kon aantrekken.

Nog voordat we overgaan naar wat als de genadeklap werd beschouwd, komen we nu aan bij de meest pikante medische aandoening: den reetoperatie. “Ik kan er niets anders van maken dat er een bescheiden abces is verwijderd. Op een plek die zich bevindt te midden van je zitvlak”, legt Vermaat voorzichtig uit. “Die darmaandoening heeft geleid tot een zogeheten ‘fistel’. Zoek dat maar op. Dat gun je echt niemand.” De open wond die hij hieraan overhield zorgde ervoor dat de vleugelverdediger het seizoen niet voetballed zou afmaken. In plaats daarvan richtte hij zich op de organisatie van de jaarlijkse seizoensafsluiting.

Aan de organisatie lag het zeker niet, want met de Boerhaavelaan als locatie heb je al snel een goed feest te pakken, maar dit is er uiteindelijk niet van gekomen. Op maandag 13 juni kwam er namelijk een berichtje binnen op de redactietelefoon waaruit bleek dat onze oprichter mogelijk was getroffen door een blindedarmontsteking. Door onzorgvuldigheid van het Maasstadziekenhuis in zijn totaliteit, werd de zwaar gepijnigde docent in spé naar huis gestuurd, om vervolgens de dag erop met een inmiddels geklapte blinde darm terug te keren.

Liefde voor de zorg

“Ik kan het navertellen, dat is voor nu het belangrijkst”, blikt de nuchtere Barendrechter terug op zijn ziekenhuisavontuur waarbij hij zeven dagen in een ziekenhuisbed op ‘zijn’ Rotterdam-Zuid verbleef. “Na de operatie was de pijn aanzienlijk minder. De zorg erna was ongeëvenaard en ik ben hierdoor toch wel even anders tegen deze branche aan gaan kijken.” Vermaat verwijst hiermee naar zijn eerdere uitlatingen over de zorg, zoals toen hij de mensen om hem heen opriep om juist niét te klappen voor de zorgmedewerkers. “Dat was niet netjes van me. De volgende keer ben ik gewoon van de partij en klap ik het hardst van iedereen!”

Inmiddels lijkt al het medische leed voor nu even achter de rug en is Vermaat zoals hij dat zegt ‘weer lekker op de zaak’. Dat laatste is voor hem niet langer Calvijn Groene Hart, maar het prestigieuze Warner Bros in Amsterdam, waar hij op de redactie van diverse tv-programma’s meewerkt. “De dildo’s vliegen je werkelijk waar om de oren. Dat was in het onderwijs wel anders.”

Goed om je terug te hebben Luc en we verwachten je snel weer op de training. Oók bij een potje zestienmeteren. Stel die nieuwelingen maar lekker op de proef, in alle opzichten, maar vooral onder de douche!